Flores - Reisverslag uit Flores, Guatemala van rent1 - WaarBenJij.nu Flores - Reisverslag uit Flores, Guatemala van rent1 - WaarBenJij.nu

Flores

Door: rent

18 Augustus 2009 | Guatemala, Flores

Hola,

We gaan er maar eens goed voor zitten, want er is weer een heleboel te vertellen. Het was bijna weer mis gegaan want toen we terug kwamen van onze excursie van vandaag was er een stevig tropisch regenbuitje en dat betekende ook dat de stroom weer eens uit viel. Dat gebeurt hier geregeld en dan ligt even alles stil.
Maar we zullen verder gaan waar we gebleven waren en dat is in mijn herinneringen ver terug in Panajachel. De laatste dag daar hebben we een boottochtje over het meer gemaakt en een aantal dorpjes langs het meer bezocht. Onderweg was er een picknick ergens aan het meer. Ergens onder een afdakje van palmbladeren had een indianenvrouwtje een buffet opgebouwd met allemaal lekkere dingen en dat was natuurlijk heerlijk zo aan het water met het uitzicht op vrouwen die daar aan het wassen waren en kindertjes die daar om heen in het water speelden. We gingen ook nog ergens zwemmen in het meer maar dat viel een beetje tegen. We hadden ons daar een strandje bij voorgesteld, want die waren er wel hier en daar, maar we moesten gewoon van de boot af duiken als we het water in wilden en ik wil altijd wel eerst effe voorzichtig erin.
's Avonds zijn we toen met een klein groepje naar een Sjamaan geweest en dat was heel speciaal. We voeren weer met het bootje naar een of ander dorpje aan het meer. Daar was een luxe resort, in het bezit van Noren, waar we eerst lekker gingen eten. Daarna kregen we koffie geserveerd onder een afdakje buiten, dat ze de tempel noemden en waar de Sjamaan kwam.
Hij vertelde een heel verhaal, in het spaans, door onze reisleider vertaald, over de godsdienst van de Maya-indianen, vroeger en nu. Maar ondertussen bouwde hij een soort brandstapeltje op waarbij alles wat erop ging een betekenis had en een soort offer was. Het was heel bijzonder om mee te maken. Ook met het bootje terug in het donker was mooi met alle lichtjes langs de oever van het Lago Atitlan.
De volgende dag (donderdag) was weer een reisdag maar na een uur werd die al onderbroken voor een bezoek aan de markt van Chichicastenango. Dit is de grootste markt van Midden-Amerika; een indianenmarkt.
Het was weer heel bont en kleurrijk en iedereen had goed ingekocht.
Om een uur of elf reden we weer verder maar toen hadden we er al drie uur markt, een uur reizen en een ontbijt opzitten! Ja we beginnen de dag vroeg hier! Maar zo waren we ook vroeg in Antigua en daar heb ik helaas niet zo veel van gezien. 's Avonds ging het nog wel al had ik wel al diaree dus ik ben voor de gezelligheid meegegaan naar het indiaase restaurant waar we met een deel van de groep gingen eten. 's Nachts werd het erger (diaree en braken) en de volgende dag was ik niks waard, alleen maar moe. René is toen maar alleen een stadswandeling gaan doen dus die mag daarover vertellen.

Ja, gezellig dus. Het alternatief voor de tocht naar de vulkaan werd in één keer een stuk minder aantrekkelijk. Eerst naar het poskantoor. Een ervaring op zich. niet alleen het kopen van de postzegels, maar het is onvoortelbaar dat je zestien van die dingen op één kaart moet zien te plakken! Daarna dus kerken en monumenten, maar eerst naar de markt. Die lag er tegenover. Een heel leuk artisanaal marktje, de eerste groenten en fruitmarkt en bij toeval lag het busstation daar vlak achter. Iedereen kent intussen de foto´s van de "chickenbus", die schitterend uitziende en verbazend ongemakkelijke bussen die je overal voor een habbekrats kunt gebruiken. Stel je dan eens voor hoe zestig van die dingen op een rijtje er zou kunnen uitzien.
Daarna heel veel kerken , maar vooral ruines. Datgenen wat er over is is heel mooi, maar er is heel weinig over.
Tussendoor Tiny nog eens opgezocht, maar het was nog steds hommeles, dus maar weer verder. Antigua heeft veel te bieden, maar je moet van ruines houden.
´s Avons was Tiny gelukkig weer zover opgeknapt dat ze een beetje kon eten. De rest werd zonder problemen ingepakt om mee te nemen. (overigens zonder dat we daar om gevraagd hebben!!)

En daarna kon ik dus zelf weer verder. Gelukkig wel want het was weer een reisdag de volgende dag. We moesten om 5.15 u op en ontbeten rond 7.30 u. bij een wegrestaurant. Gelukkig gingen we onderweg nog lunchen bij een heel leuk restaurantje op een eilandje en van daar uit kon je een boottochtje maken op de Rio Dulce van een half uurtje. Voordat we 's avonds in Flores waren was het 6.00 u. Maar daar kon je dan wel weer meteen de zonsondergang zien boven het meer. Flores, is ook weer een eiland in het Lago Péten en we hebben een leuk hotel met terras. Daar kregen we een welkomsdrankje geserveerd.
Vandaag zijn we naar de ruïnes van Tikal geweest. Ook weer erg mooie tempels maar heel mooi gelegen in het oerwoud. Behalve de tempelruïnes hebben we heel wat dieren gezien; toekans, slingerapen, brulapen, hele grote sprinkhanen enz.
En nu willen we nog even het dorpje hier gaan bekijken. Erg groot is het niet dus dat lukt nog wel voor het eten. Ten minste, als het lukt met om de foto´s er snel op te zetten.
Dus Hasta luego maar weer

Tiny en René

• 19 Augustus 2009 - 10:21

May En Thea:

gelukkig dat je weer snel was opgeknapt, anders ga je toch een hoop missen van al die bezienswaardigheden. Werkelijk geweldig zoals jij dat allemaal beschrijft, zo lijkt het of wij er ook allemaal bij zijn. Nog veel plezier. Lieve groeten van ons.