Van Palenque naar San Cristobal de las Casas - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van rent1 - WaarBenJij.nu Van Palenque naar San Cristobal de las Casas - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van rent1 - WaarBenJij.nu

Van Palenque naar San Cristobal de las Casas

Door: rent

09 Augustus 2009 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Hola,

Daar zijn we dus nu; in San Cristobal de las Casas. Maar ik moet natuurlijk weer in Palenque beginnen.
Hebben jullie trouwens gezien dat er foto's bij het laatste bericht (Palenque) staan?
Gisteren was dus weer een reisdag naar hier maar die begon met een leuke eerste pauze bij de watervallen van Agua Azul. Het zijn hele mooie watervallen en wij hadden het geluk dat ze werkelijk azuurblauw waren, dat kan namelijk wel eens anders zijn als het pas flink geregend heeft. En we zaten in Palenque in de tropen met een graad of 35 dus het was heerlijk dat we er ook nog in konden zwemmen. Zelfs Rene is er even in geweest. Maar toen moesten we nog een uurtje of 5 verder met wel nog een pauze bij een wegrestaurantje. We kregen nog een heleboel curvas (bochten)want we moesten weer doot de bergen, en topas (drempels, maar ik weet niet zeker of je het zo schrijft) want die hebben ze volgens mij bij elk indianenhuisje langs de weg. We waren lekker vroeg in San Cristobal en het hotel is weer heel mooi in koloniale stijl met allemaal patio's. Het ligt vlak bij het centrum zodat we nog voor het eten naar de Zocalo konden. Weer zo'n gezellig plein met heel veel mensen (veel indianen hier) en allerlei mooie oude gebouwen in allerlei kleuren. Om 8 uur gingen we weer met z'n allen eten en een deel van de groep ging toen nog ergens dansen. Wij vonden het wel genoeg geweest en doken ons bed in. We mochten wel vandaag uitslapen want we gingen pas om 9 uur weg en het was een hele mooie excursie. Hier vlakbij liggen namelijk twee traditionele indianendorpjes en daar gingen we heen. Eerst naar Zinacatan en daar hadden we vreselijk veel geluk; ze vierden namelijk net het jaarfeest van de patroonheilige van het dorp. Dat betekende dat er een heleboel mensen op de been waren in prachtige klederdrachten. Ik hoop dat ik er een foto van bij kan zetten want je mocht er weer niet fotograferen maar het is moeilijk om het te beschrijven. Er was een basketbalwedstrijd en een soort volksdansen en een paardrenwedstrijd. Maar we hebben er niet heel lang rondgekeken want we gingen ook nog naar een familie waar we allerlei traditionele bebruiken konden zien zoals hun manier van weven, het bakken van tortillas, en dus de traditionele dracht van de Tzotzil-indianen van Zinacantan. En daar mocht je gelukkig wel foto's maken. Daarna gingen we naar San Juan Chamula en hoewel dat ook een Tzotzil-dorp was was dat weer heel anders. Je had er een heel andere dracht en er was markt. Bovendien hebben ze er een heel aparte kerk met rituelen die wij niet kennen. De indianen daar hebben het katholieke geloof, dat de spanjaarden meebrachten aangepast aan hun oude Maya geloof. De heiligen zijn een soort goden die je allemaal voor iets speciaals te hulp roept en er moeten vreemde dingen als Posh (een plaatselijk drankje), kippen en eieren geofferd worden maar er worden ook kaarsen gebrand. Er zijn geen banken maar de vloer is bedekt met een soort dennennaalden. Het was een hele belevenis en ook de markt bij de kerk was heel leuk en kleurig. Hier was het foto's maken iets minder moeilijk maar mensen wilden bijna nooit rechtstreeks op de foto.
Vanmiddag hebben we nog wat in het stadje rondgekeken, wat gedronken in een cafeetje en wat kerken bezocht.
Zo meteen gaan we eten en dan morgen weer verder. Naar Guatamala dit keer.

Hasta luego

Tiny en Rene

• 10 Augustus 2009 - 07:22

Eefje:

Hahaha, ben ik weer de eerste... begin me wel een beetje een computernerd te voelen! Maar nu mag 't, want ik heb eindelijk ook vakantie! Maar goed, jullie weer genoeg gezien dus! Was er geen god die voor voorspoedige bevallingen zorgt? Mijn petekindje wil maar niet naar buiten komen!
    Nog veel plezier!

• 10 Augustus 2009 - 07:23

Eefje:

(sjieke foto's!! En rené: je pose is zeeeeer actief :-))

• 10 Augustus 2009 - 08:51

Yoram:

inderdaad prachtige foto's. Ik ben niet een beetje jaloers op jullie.

• 10 Augustus 2009 - 09:48

Mia En Klaus:

mooie foto,s ellie en ik vroegen ons af of er ook waaiers te krijgen waren i.v.m. de hitte en opvliegers hier.heel veel reisplezier.

• 10 Augustus 2009 - 18:02

Ellie:

wat een mooi hotel op de foto. Dit zal wel luxe zijn.Rene heeft echt siesta in de hangmat zo te zien.
    p.s. als je waaiers ziet mag je er voor mij een meebrengen

• 11 Augustus 2009 - 13:56

David En Eefje:

Janneke en Ralf hebben een Maartje gekregen. Nu snel er heen!